دانستنی های سفر

پل های معروف ایران از قدیمی ترین تا بلندترین پل ها

پل های معروف ایران

ایران از کشورهایی است که پل های بسیار معروف و قدیمی دارد که برخی از آن‌ها صدها سال قدمت دارند. پل هایی که برای معابری مهم در طول تاریخ ایران بوده‌اند و تا به امروز حفظ شده اند این پل های تاریخی و فرهنگی، نه تنها جذابیت گردشگری دارند، بلکه نمادی از تاریخ و فرهنگ ایران نیز هستند. در این مقاله، به بررسی پل‌های معروف ایران، پل های معلق ایران، قدیمی ترین زیباترین و طولانی ترین پل های ایران خواهیم پرداخت.

پل سی و سه پل اصفهان - پل های معروف ایران

1. پل سی و سه پل اصفهان

پل سی و سه پل یکی از بناهای تاریخی شهر اصفهان است که در روی رودخانه زاینده‌رود قرار دارد. پل سی و سه پل، یکی از قدیمی‌ترین پل‌های دنیا است که به دورهٔ صفویه بازمی‌گردد. این پل به دلیل تعداد پل‌هایی که در آن محل قرار دارد به نام “سی و سه پل” مشهور است. برای حفظ این بنا، در دوره‌های مختلف تعمیرات و بازسازی‌هایی انجام گرفته است. به دلیل شکل زیبا و تاریخی پل، همیشه یکی از جاذبه‌های توریستی اصفهان بوده و همواره بازدید کنندگان خود را شگفت زده می‌کند.

پل خواجو اصفهان

2. پل خواجو اصفهان

پل خواجو نیز یکی از شاهکارهای معماری شهر اصفهان است که در دورهٔ صفویه توسط شاه سلطان حسین در دو طبقه از آجر و سنگ ساخته شده و به منظور ارتباط بین اصفهان و شهرهای جنوبی ایران و نیز ارتباط بین دو طرف رودخانه ساخته شده است. این پل از بناهای تاریخی و فرهنگی مهم ایران به‌شمار می‌آید و در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. پل خواجو با 133 متر طول و 13 متر عرض، یکی از بلندترین پل‌های ایران است که بر روی رودخانهٔ زاینده‌رود قرار دارد.

پل خواجو به عنوان یک مرکز تفریحی و فرهنگی نیز شناخته می‌شود. در اطراف پل، کافه ها، رستوران ها و فروشگاه هایی وجود دارد که با استفاده از زیر پل و همچنین طاق های آن، فضایی خاصی برای گردشگران و بازدید کنندگان فراهم می‌کنند. این پل به دلیل کاشی کاری های جذاب، به عنوان یکی از آثار برجسته‌ی هنری به شمار می‌رود. این پل یکی از جاذبه های گردشگری مهم شهر اصفهان و ایران شناخته شده است و هر ساله گردشگران بسیاری از سراسر جهان به این پل مراجعه می‌کنند.

پل طبیعت تهران

3. پل طبیعت تهران

پل طبیعت تهران، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تهران است این پل با طراحی خاص و منحصر به فردش، برای بازدیدکنندگان جذابیت بسیاری دارد. پل طبیعت از سه طبقه ساخته شده است طبقه اول از رستوران و کافی شاپ ها تشکیل شده است. در طبقه دوم میتوانید از نیمکت ها برای رفع خستگی استفاده کنید. ولی طبقه سوم بهترین مکان برای پیاده‌روی و قدم زدن است. با قدم زدن روی این پل، می‌توانید از نزدیک با طبیعت و زیبایی‌های آن آشنا شوید. این پل در میان باغ‌ها، درختان و چمن‌های سبز و زرد قرار دارد و مهمترین ویژگی آن ایجاد فضایی آرام و دل‌نشین برای بازدیدکنندگان است.

پل طبیعت تهران، به عنوان یک محور پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پل فضایی مناسب برای ورزشکاران دارد و امکاناتی مانند نیمکت‌ها و سطوح شیبدار برای تمرین ورزشی در آن فراهم شده است.

پل طبیعت، در حال حاضر بزرگترین پل عابر پیاده ایران با طول۳۰۰ متر است که از طریق بزرگراه مدرس پارک اب و آتش  به پارک طالقانی متصل می کند.

آدرس پل طبیعت تهران: میدان ونک، بزرگ‌راه حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک، پارک آب و آتش

 برای رفتن به پل طبیعت با مترو، از خط یک مترو استفاده کنید و در ایستگاه شهید حقانی از قطار پیاده شده و به سمت پارک طالقانی بروید.

پل معلق آسمان یا پل نهج البلاغ تهران
بزرگترین پل ایران عکس

4. پل معلق آسمان یا پل نهج البلاغ تهران

پارک معلق نهج البلاغه در غرب تهران، روی دره‌ای زیبا به نام فرحزاد واقع شده است. این پارک به عنوان یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین پارک‌های تهران محسوب می‌شود و از اتوبان حکیم غرب و همت غرب قابل مشاهده است.
بوستان نهج البلاغه یکی از زیبا‌ترین و عالی‌ترین پارک‌های تهران می‌باشد. این پارک بهترین مکان برای تفریحات، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری است.

 این پل به نام کتابی از علی (ع) یعنی “نهج البلاغه” اختصاص داده شده است. پل معلق نهج البلاغ دارای ۲۸۵ متر طول، ۲.۱۵ متر عرض و ارتفاع ۶۵ متر از زمین می باشد. دیدن پل نهج البلاغ در شب بسیار لذت بخش است زیرا با روشنایی های پل منظره‌ های تهران به خوبی مشاهده می‌شود. این پل یکی از بزرگترین پل های معلق خاورمیانه است.

آدرس پل نهج البلاغ تهران: بلوار اشرفی اصفهانی، انتهای بلوار همیلا، فاز ۱ بوستان نهج البلاغه 

 برای رفتن به پل طبیعت با مترو، از خط هفت مترو سوار شوید و در ایستگاه میدان صنعت از قطار پیاده شده و با تاکسی به پارک بروید.

پل ساسانی دزفول

5. پل ساسانی دزفول

پل قدیمی دزفول سال ۱۳۵۱ در زمان امپراتوری ساسانیان ساخته شده، این پل با طول ۳۵۰ متر و عرض ۶۵ متر، از قدیمی ترین پل جهان در دزفول است. این پل که در حال حاضر شهرستان‌های دزفول و اندیمشک را به هم متصل می‌کند.

پل دزفول به دستور شاپور اول، پادشاه ساسانی با استفاده از هفتاد هزار اسیر جنگی رومی ساخته شد. در دوره‌های مختلف تاریخی، از جمله حکومت عضدالدوله دیلمی، صفویه، قاجار و اوایل پهلوی، چندین بار تعمیر شده است. پل در حال حاضر دارای چهار طاق بزرگ است که بین هر دو تای آن یک طاق کوچکتر قرار دارد.

این پل با استفاده از سنگ و ساروج و بعضاً آجر پخته شده ساخته شده است. متأسفانه به دلایل طبیعی، از جمله سیلاب‌های فصلی رودخانه دز، این پل در طول سالیان متمادی دچار آسیب‌های مکرر شده است. این پل که به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی منطقه شناخته شده است، همچنان به عنوان یکی از عجایب جهان و نماد دوستی و صلح بین مردمان به یادگار مانده است.

پل ورسک مازندران

6. پل ورسک مازندران

پل ورسک یک پل تاریخی در استان مازندران واقع شده است. این پل در روستای ورسک، شهرستان نور، در مسیر جاده هراز بین تهران و مشهد قرار دارد. این پل با سنگ‌های قدیمی و دست‌ساز به طول 73 متر در دوران صفویه ساخته است و در سال 1356 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. به دلیل قدمت و تاریخچه‌ی طولانی پل ورسک، این پل جاذبه‌ی گردشگری بسیاری را به خود اختصاص داده است و هر ساله بسیاری از گردشگران به این منطقه سفر می‌کنند تا این آثار تاریخی را بازدید کنند. این پل که یکی از دیدنی های سوادکوه به شمار می رود و به بزرگترین پل ریلی شمال کشور تبدیل شده است.

پل قاری کورپوسی تبریز

7. پل قاری کورپوسی تبریز

پل قاری، یک پل سنگی تاریخی است که در شهر تبریز قرار دارد این پل در زمان حکومت قاجاریه ساخته شده و بخشی از خیابان ثقه الاسلام تبریز است که بازار تبریز را به مناطق شمالی شهر مانند ششگلان و دواچی متصل می‌کند. در دوران پهلوی، یک پل کوچکتر نیز برای عابران پیاده در نزدیکی پل قاری ساخته شد. همچنین ارتفاع پل قاری بیشتر از پل جدید است و به دلیل زیبایی و قدمت خود، همواره یکی از جاذبه‌های گردشگری تبریز محسوب شده است.

نامگذاری پل قاری کورپوسی به دلیل اینکه هزینه ساخت آن توسط یک پیرزنی پرداخت شده به نام وی نامگذاری شده است. این پل که در منطقه‌ی قاری کورپوسی واقع شده است، دارای طولی برابر با ۱۰۰ متر و عرضی برابر با ۵ متر می‌باشد.

پل سفید اهواز

8. پل سفید اهواز

پل سفید اهواز چهارمین پل کنسولی جهان و اولین پل کنسولی ایران است که در شهر اهواز بر روی رودخانه کارون ساخته شده است. این پل به رنگ سفید و دارای 501 متر طول و 9.8 متر عرض می باشد. این پل دو قسمت این شهر را به هم متصل می‌کند و به عنوان یکی از دیدنی‌های اهواز شناخته می‌شود.

پل سفید در سال ۱۹۳۶ توسط یک مهندس آلمانی ساخته شد. این پل دارای دو طاق بتنی به طول ۱۲ و ۲۰ متر است و در سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل معلق نمک آبرود

9. پل معلق نمک آبرود

این پل چوبی بر روی دره ای قرار دارد که ارتفاع آن ۴۵ متر، طول آن ۱۵۰ متر و عرض باریکی دارد و تک تک باید از آن رد شد.  برای رسیدن به پل معلق نمک آبرود، شما باید از تله کابین خط 2 استفاده کنید. با سوار شدن به تله کابین خط 2، می‌توانید از مناظر زیبای اطراف و چشم انداز فوق العاده این منطقه لذت ببرید و در پایان به محل مقصد، یعنی پل معلق نمک آبرود برسید. در این منطقه، امکانات تفریحی و سرگرمی‌های متنوعی از جمله سورتمه، تله کابین، شهربازی و .. برای بازدیدکنندگان فراهم شده است.

آدرس پل معلق نمک آبرود: استان مازندران، چالوس، کیلومتر 12 جاده چالوس – تنکابن، شهرک توریستی نمک آبرود

پل معلق پیرتقی خلخال

10. پل معلق پیرتقی خلخال

پل معلق پیرتقی خلخال، یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان خلخال در استان آذربایجان شرقی است. این پل در نقطه‌ای که دو رودخانه گیوی چایی و قزل اوزن به هم متصل می‌شوند در سال 1387 با طول 70متر، عرض 1 متر و ارتفاع 60 متر از رودخانه ساخته شده است.

این پل معلق یکی از جاذبه های دیدنی و مورد علاقه گردشگران محلی و خارجی است که به دلیل منظره زیبای پیرتقی و نزدیکی به شهرستان تبریز، هر ساله بازدید کنندگان زیادی را به خود جذب می کند. همچنین، این پل به عنوان یکی از پل های معلق مهم دنیا شناخته شده است.

پل معلق هیر اردبیل

11. پل معلق هیر اردبیل

با تلاش مهندسان ایرانی، اولین پل معلق شیشه‌ای قوسی جهان با شکل منحنی بر روی صخره‌های سنگی در شهر هیر استان اردبیل ساخته و به بهره‌برداری رسیده است. استان اردبیل با داشتن چهار پل معلق در سال‌های اخیر به عنوان قطب پل‌های معلق ایران شناخته می‌شود. شهرستان هیر که در فاصله ۲۳ کیلومتری جنوب شهر اردبیل قرار دارد، یکی از مقاصد گردشگری مهم این استان محسوب می‌شود.

این پل معلق شیشه‌ای از ۵ لایه شیشه و لمینت ساخته شده است و طول آن ۲۰۰ متر می‌باشد و ارتفاع آن از سطح زمین ۷۰ متر است.

پل معلق هیر کجاست؟ پل معلق شیشه‌ای هیر در شهر هیر، که در مسیر جاده سرچم واقع شده است. شهر هیر در فاصله ۲۲ کیلومتری از اردبیل قرار دارد و پل معلق در این شهر واقع شده است. همچنین دره “دربند” هیر با حدود ۲۳۴ هکتار وسعت در فاصله یک کیلومتری از این شهر قرار دارد.

پل معلق مشگین‌شهر

12. پل معلق مشگین‌شهر

پل معلق مشگین شهر ، طولانی ترین پل خاورمیانه و یکی از جاذبه های گردشگری شمال غرب ایران است. مشگین شهر یکی از شهرهای معروف استان اردبیل است که از طریق اردبیل 295 کیلومتر و از طریق اهر تا تبریز 168 کیلومتر فاصله دارد. شهرستان مشگین شهر در حاشیه رودخانه های روان در دامنه شمالی کوه معروف سبلان و چند کوه دیگر قرار دارد.

ایده ساخت پل معلق در مشگین شهر به دلیل موقعیت طبیعی و منحصر به فرد آن بر روی دره ای پر درخت شکل گرفت. این پل به عنوان اولین پل معلق تفریحی ایران در سال 1394 افتتاح شد.این پل در ارتفاع 80 متری از سطح زمین قرار دارد. زیر پل دره ای سرسبز و رودخانه ای پر آب وجود دارد.

در این منطقه علاوه بر بازدید و تجربه هیجان عبور از پل، می توانید از سایر امکانات تفریحی منطقه مانند زیپ لاین، پاراگلایدر، بالون سواری، اسب و شتر سواری، دوچرخه سواری، موتورسیکلت چهار چرخ، و موتور سواری با توجه به اینکه این پل در پارک جنگلی مشگین شهر قرار دارد، امکان پیک نیک و کمپ در آن وجود دارد. علاوه بر این، می توانید در هتل ها، مهمانخانه ها یا سوئیت های مسکونی در این منطقه اقامت کنید. این منطقه دارای چندین جاذبه گردشگری محبوب مانند پارک های تفریحی، پیست اسکیت و آبشارهای مصنوعی است.

مشگین شهر با داشتن جاذبه‌های طبیعی فوق العاده و امکانات تفریحی مناسب، به یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار در شمال غرب ایران تبدیل شده است. پل معلق مشگین شهر که به عنوان عجیب ترین پل ایران معروف است  گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب کرده است. این پل با ظرافت طراحی، در محیطی طبیعی و دلنشین قرار گرفته و نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. علاوه بر این، امکانات تفریحی متنوعی که در این منطقه وجود دارد، باعث می شود تا گردشگران بتوانند در کنار دیدن پل معلق، تجربه های هیجان انگیزی را نیز داشته باشند.

چشمه‌های آب گرم و معدنی کوه سبلان نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری مشگین شهر هستند که به دلیل خواص درمانی خود، برای گردشگران جذابیت دارند. همچنین، امکانات اقامتی و تفریحی در منطقه، باعث شده است تا گردشگران بتوانند روزهای خوبی را در اینجا سپری کنند و لذت ببرند.

پل کهنه کرمانشاه

13. پل کهنه کرمانشاه

پل کهنه از دوران پهلوی است که در زمان بنیانگذار سلسله رضاشاه بر روی رودخانه گاماسیاب در کرمانشاه ساخته شده است. این پل به طول 60 متر و عرض 4.75 متر با استفاده از سنگ های سازه های ساسانی بیستون ساخته شده است. این پل دارای شش طاق نما است و سنگ قبرهای اسلیمی نیز در ساختار پل به کار رفته است.

پل شکسته لرستان

14. پل دختر لرستان

پل دختر یکی از مهمترین پل‌های استان لرستان در غرب ایران است. این پل در ورودی شمالی شهر خرم آباد واقع شده و فاصله آن تا این شهر حدود ۱۰۰ کیلومتر است. قدمت ساخت این پل به دوران ساسانیان بازمی‌گردد.

پل دختر طول ۲۷۰ متری با ارتفاع ۳۰ متری روی رودخانه کشکان قرار دارد و تا رود کرخه ادامه می‌یابد. در گذشته، پل دختر از ۸ طاق تشکیل شده بود، اما امروزه تنها یکی از آنها باقی مانده است که به عنوان یک جاده آسفالتی مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جدول پل های ایران بر اساس دوره ساخت
دوره ساخت پل نام پل ها
  دوره هخامنشی  پلهای بر روی راه شاهی، درودزن رودخانه کر، رودخانه کرخه، تنگه بلاغی، تخت شاه‌نشین یاسوج، پل خداآفرین، پل تنگ
 دوره اشکانیان پل دختر میانه، پل دختر در لرستان، پل چم نمشت سیمره، پل گاومیشان سیمره
دوره ساسانیان پل های پل شهرستان اصفهان، پل دزفول، پل سیاه منصور دزفول، پل سیفون دزفول، پل بند شادروان شوشتر، پل شهرستان، پل خسرو، پل نعمان، پل شاپوری، پل کر و دختر، پل ساسانی دره شهر، پل چم نمشت
دوره صفوی پل خواجو و سی و سه پل و پل جویی اصفهان، پل خان بر رود کر، پل شاه عباسی اشتهارد ، پل آجری کوچه روستای کنگاور، پل پنج چشمه بر رود زنکمار، پل آجری خرم‌آباد ، پل فرسنج تویسرکان
قاجاریه و پهلوی پل اترک قوچان، پل آجری حاجی امیر کنگاور، پل خاتون خوی، پل چالان چولان بروجرد درود، پل حاجی فتحعلی بروجرد، پل دره روآه ، پل لوشان
دوره اخیر پل سفید یا پل معلق اهواز، پل خرمشهر، پل دره نرگسی، پل دوم سوم چهارم پنجم دزفول، پل دسترسی سد کارون سه، پل هفتم اهواز، پل ناژوران اصفهان، پل سوم آبادان روی بهمن شیر، پل ترکه‌ای شوشتر به نام شهید بهرامی در شوشتر، پل فلزی بابلسر، پزغالی چالوس، پل ماشلک نوشهر، پل تجن ساری،

از مهمترین پلهای راه‌آهن ایران می توان به پل اورین، پل ورسک، پل رود شور، پل آب دیز، پل کارون، پل کرج، پل کردان ، پل رودخانه ارس، پل گدوک، پل قطور اشاره کرد.
بیشتر بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا