دانستنی های سفر

گرفتگی گوش در هواپیما : علت، درمان و روش های پیشگیری

گرفتگی گوش در هواپیما

گرفتگی گوش در هواپیما یکی از مسائل شایعی است که ممکن است برخی از مسافران با آن مواجه شوند. درمان گرفتگی گوش در ارتفاعات معمولا به دلیل تفاوت فشار هوا در داخل و خارج گوش ایجاد می‌شود. در حین بلند شدن و فرود هواپیما، تغییرات فشار هوا می‌تواند باعث ایجاد تنش و گرفتگی در گوش شود. به گرفتگی گوش هنگام هواپیما، باروترومای گوشی، باروتیت مدیا، یا آروتیت مدیا نیز می گویند. در ادامه این مقاله به علائم و نشانه‌های گرفتگی گوش، راهکارهایی برای درمان و اینکه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید پرداخته شده است.

علائم گرفتگی گوش در هواپیما

به طور کلی، گرفتگی گوش در پرواز خفیف است اما امکان شدیدتر شدن نیز دارد، از علائم گرفتگی گوش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد یا سوزش در گوش
  • احساس فشار یا پر شدن در گوش
  • احساس سنگینی در گوش
  • سرگیجه یا عدم تعادل
  • صدای وزوز در گوش
  • کاهش شنوایی
  • حالت تهوع
  • تاری دید
  • خونریزی گوش

 علت گرفتگی گوش در هواپیما

گرفتگی گوش در پروازها به علت تغییرات فشار هوا است که در زمان بلند شدن و فرود هواپیما رخ می‌دهد. این تغییرات فشار هوا باعث تنگی و احساس گرفتگی در گوش می‌شود.  هنگامی که هواپیما در حال بلند شدن یا فرود است، فشار جوی تغییر می‌کند. داخل هواپیما، با استفاده از سیستم تهویه مطبوع، فشار هوا درون کابین کنترل می‌شود. این فشار هوا درون کابین کاهش یا افزایش می‌یابد به گونه‌ای که با فشار جوی خارج هماهنگ شود.

گوش ما شامل گوش بیرونی، گوش میانی و گوش داخلی است. در طول بلند شدن و فرود هواپیما، تغییرات فشار هوای کابین باعث ایجاد فشار در روی عضلات و بافت‌های موجود در گوش میانی می‌شود. وقتی فشار هوا درون کابین پایین‌تر از فشار داخل گوش میانی می‌شود، ممکن است باعث تنگی و گرفتگی گوش شود. این ممکن است به علت بسته شدن لوله استاش (لوله ای که گوش را به حلق متصل می‌کند) باشد این عارضه به عنوان باروتروما شناخته می‌شود.

عوارض گرفتگی گوش در هواپیما

به طور کلی، باروتروما گوش یک مسئله موقتی است، معمولا تغییرات فشار هوا در طول پرواز می تواند باعث درد گوش، سرگیجه، کاهش شنوایی و صدا در گوش شود. تخمین زده شده است که 10٪ از بزرگسالان و 22٪ از کودکان ممکن است پس از پرواز دچار تغییراتی در پرده گوش شوند، ولی سوراخ شدن گوش نادر است. علائم معمولاً بعد مدتی خود به خود برطرف می شوند.

درمان گرفتگی گوش در هواپیما

جلوگیری و درمان گرفتگی گوش در هواپیما

برای درمان گرفتگی گوش در هواپیما، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • بلعیدن: در حین تغییر فشار هوا، بلعیدن و خمیازه می‌تواند به جلوگیری از گرفتگی گوش کمک کند. بهتر است قبل از فرود هواپیما، مقداری آب بنوشید تا بتوانید بیشتر بلعیده و فشار هوا در گوش خود را تنظیم کنید.
  • جویدن آدامس: جویدن آدامس نیز می‌تواند به جلوگیری از گرفتگی گوش در هواپیما کمک کند. با جویدن آدامس، تولید بیشتر ترشحات خوراکی و بلعیدن آنها می‌تواند فشار هوا در گوش را کاهش دهد.
  • استفاده از قطره بینی: با مشاوره پزشک، می‌توانید از قطره بینی استفاده کنید تا از ایجاد گرفتگی گوش جلوگیری کنید.
  • استفاده از گوش‌بند: استفاده از گوش‌بند‌های ضد صدا باعث کاهش تفاوت فشار در داخل و خارج گوش می‌شود و می‌تواند به درمان گرفتگی گوش در هواپیما کمک کند.
  • تمرینات تنفسی
  • اگر با نوزاد یا کودک سفر می کنید، آنها را به خوردن خوراکی ها، نوشیدن مایعات یا پستانک در هنگام برخاستن و فرود تشویق کنید. این عمل بلعیدن باعث جلوگیری از باروترومای گوش می شود.

اگر گرفتگی گوش شما شدید است و به مدت طولانی ادامه دارد، بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و راهکارهای درمانی مطمئن‌تری را برای شما تعیین کند.

چه زمانی باید به اورژانس مراجعه کنم؟

در بیشتر موارد گرفتگی گوش در اثر پرواز نیازی به مراجعه به اورژانس ندارد و با درمان خانگی و عادی مانند بلعیدن و قورت دادن معمولاً بهبود می‌یابد. با این حال در برخی موارد به خصوص در صورت وجود علائم شدید ممکن است نیاز به مراجعه به اورژانس باشد. به طور کلی در صورتی که گرفتگی گوش با هر یک از علائم زیر همراه باشد، بهتر است به اورژانس مراجعه کنید:

1- درد شدید در گوش که با درمان خانگی کاهش نمی‌یابد.
2- کاهش شنوایی یا نشنیدن صداها
3- تب و علائم عفونتی مانند درد گلو، سرفه و تنگی نفس
4- خونریزی از گوش

در صورتی که گرفتگی گوش با هر یک از این علائم همراه باشد، بهتر است به سرعت به اورژانس مراجعه کنید تا بررسی و درمان مناسب انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا