خواندنی های سفردانستنی های سفر

پل های معروف جهان با طراحی و معماری بی‌نظیر و فوق‌العاده!

پل‌ها از گذشته تا به حال، نقش مهمی در رابطه بین انسان و طبیعت و همچنین در پیشرفت شهرها و جوامع داشته‌اند. با پیشرفت علم، پل‌های بهتر و بزرگتر ساخته شده و به همین دلیل می‌توانیم شاهد زیباترین پل های جهان باشیم. طراحی و مهندسی پل ها ممکن است با توجه به شرایط محیطی و جغرافیایی مناطق مختلف، متفاوت باشد. این پل ها برای عبور از رودخانه ها، دریاچه ها، دره ها، کوه ها یا ویژگی های طبیعی دیگر ساخته می شوند. پل ها ممکن است از جنس های مختلفی مانند فولاد، بتن، چوب و … باشند و طراحی های مختلفی نیز برای آنها وجود دارد.

در این مقاله به بررسی معروف ترین پل های جهان، طولانی‌ ترین و بزرگترین پل های هوایی جهان، بزرگترین پل های معلق دنیا، عجیب ترین و زیباترین پل های جهان می پردازیم با ما همراه باشید.

پل های معروف جهان

پل های مختلفی در سراسر جهان به دلیل طراحی و مهندسی خود، شهرت جهانی دارند و از نقاط دیدنی و شگفتی های مهندسی به حساب می آیند. برخی از معروف ترین پل های جهان عبارتند از:

1) پل گلدن گیت [Golden Gate Bridge]

پل گلدن گیت پرعکاس ترین پل دنیاست و یکی از زیباترین پل های دنیا نیز به حساب می آید. این پل توسط مهندسان جوزف اشتراوس و چارلز آلتون الیس طراحی شده است. پل گلدن گیت یکی از شاهکارهای معماری و مهندسی است که در طراحی و ساخت آن از تکنولوژی های نوین استفاده شده است. این پل، با طولی برابر 1.6 کیلومتر و ارتفاعی برابر 227 متر از سطح دریا، به عنوان بلندترین پل های جهان شناخته شده است.

یکی از پل‌های معلق مشهور در جهان، پل گلدن گیت است که با طراحی زیبا و رنگ نارنجی خیره کننده ساخته شده است. این پل به عنوان نماد شهر و کشور آمریکا شناخته می‌شود. مناظر فراوان و دیدنی این پل شامل خلیج سانفرانسیسکو و تپه‌های اطراف است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. که شهر سانفرانسیسکو را به شهرستان مارین در کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا متصل می کند. معماری منحصر به فرد و موقعیت جذاب این پل، آن را به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری و نماد فرهنگی مهندسی و طراحی آمریکایی تبدیل کرده است.

پل گلدن گیت نمادی از پیشرفت های عظیم صنعت مهندسی و ساخت و ساز است که در سال 1933 میلادی آغاز و در سال 1937 به پایان رسید و به طور رسمی در 27 می 1937 برای عموم افتتاح شد و همچنان هم بعد از گذشت چندین دهه، به عنوان یکی از شاهکارهای بی نظیر جهان محسوب می شود.

پل گلدن گیت [Golden Gate Bridge] معروف ترین پل های دنیا

2) پل برج لندن [London Tower Bridge]

پل برج لندن ترکیبی از یک پل معلق و پایه است که بر روی رودخانه تیمز در نزدیکی برج لندن ساخته شده است. ساخت پل در سال 1886 آغاز و به طور رسمی در 30 ژوئن 1894 توسط شاهزاده و پرنسس ولز افتتاح شد این پل از محبوب ترین نقاط دیدنی در جهان است.

پل برج لندن یک علامت مهم در تاریخ شهر لندن و همچنین در تاریخ معماری است. ساخت این پل در دوره ویکتوریا آغاز شده و برای حل مشکلات ترافیکی در لندن ساخته شده است. بازسازی های متعددی که در طول سال ها برای این پل انجام شده، شامل ارتقاء و تعمیرات، این پل را به یکی از جاذبه های توریستی مهم در جهان تبدیل کرده است. پل برج لندن با معماری خاص خود، همواره برای نوآوری و پیشرفت در زمینه ساخت پل ها مورد بررسی قرار گرفته است.

در نهایت، پل برج لندن با تاریخچه ی طولانی و ارتباطی که با داستان های مشهور لندن دارد، نمادی از شهر لندن و بریتانیا به حساب می‌آید که میلیون ها گردشگر را به سوی خود جذب کرده و در افزایش توریسم و صنعت گردشگری در این منطقه نقش بسزایی ایفا می‌کند.

پل برج لندن [London Tower Bridge] - بزرگترین پل های معلق دنیا

3) پل بروکلین [Brooklyn Bridge]

پل بروکلین واقع در شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا، یکی از آثار برجسته معماری جهان است. این پل که در سال‌های 1869 تا 1883 ساخته شده، به طول 5989 فوت (1825 متر) امتداد دارد و منهتن و بروکلین را با هم متصل می‌کند. پل بروکلین طولانی ترین پل معلق با سیم فولادی در جهان و اولین پل در جهان بود که از سیم فولادی ساخته شد و به‌ عنوان یکی از نمادهای شهر نیویورک شناخته می‌شود.

طراحی خلاقانه، اندازه چشمگیر و چشم‌اندازهای خیره کننده از خط افق شهر، پل بروکلین را به یکی از مکان‌های دیدنی و ماندگار جهان تبدیل کرده است. این پل به عنوان نمادی از خط افق شهر نیویورک شناخته می‌شود که توانسته است به دلیل ترکیب زیبایی و برتری مهندسی، همچنان جذابیت خود را حفظ کند و سالانه میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان را به خود جذب کند.

پل بروکلین [Brooklyn Bridge]

4) پل ریالتو  [Rialto Bridge]

پل ریالتو یک مکان دیدنی در ونیز ایتالیا است. این یکی از قدیمی ترین پل ها است و به دلیل طراحی زیبا و تاریخ غنی خود مشهور است مردم از سراسر جهان برای دیدن این پل و گرفتن عکس سلفی با آن به ونیز سفر کنند.

پل ریالتو اولین بار در قرن دوازدهم به عنوان یک پل پانتونی ساخته شد و چندین بار بازسازی شده است. ساختار فعلی این پل، بین سال‌های 1588 تا 1591 ساخته شده است و هنوز نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این پل دارای دو ردیف مغازه و غرفه است که انواع جواهرات، سوغات و سایر اقلام را عرضه می کند. پل ریالتو همچنین نماد از میراث فرهنگی غنی ونیز است و در بسیاری از آثار هنری و ادبی به چشم می خورد. این پل یکی از زیباترین و نمادین ترین پل ها در سراسر جهان به حساب می آید. به همین دلیل، بسیاری از گردشگران به دیدن آن علاقه مند هستند

پل ریالتو  [Rialto Bridge]

5) پل سی و سه پل [Si-o-se Pol Bridge]

پل سی و سه پل، یک پل قدیمی و زیبا در شهر اصفهان است. این پل دارای دو طبقه و 33 طاق است و بین سال های ۱۵۹۹ تا ۱۶۰۲ میلادی ساخته شده است. طول کل پل 297.76 متر و عرض کلی آن 14.75 متر است. پل سی و سه پل، زیر نظر فرمانده کل ارتش علاوردی خان اندیلدز ساخته شد و به همین دلیل به پل الله وردی خان نیز معروف است.

پل سی و سه پل نیز یکی از جاذبه های گردشگری مهم اصفهان است و دارای طراحی منحصر به فرد و زیبایی است. این پل دارای 33 طاق و 295 متر طول است و دو طبقه طاق و آلاچیق دارد که در گذشته محل استراحت مسافران بوده است. با توجه به چشم‌انداز خیره کننده‌ای که از رودخانه و شهر قابل مشاهده است، پل سی و سه پل یکی از زیباترین پل های جهان محسوب می‌شود.

پل سی و سه پل، جاذبه های گردشگری شهر اصفهان

6) پل بندرگاه سیدنی [Sydney Harbour Bridge]

پل بندرگاه سیدنی بزرگترین پل قوسی فولادی جهان با طول 1149 متر در بندر سیدنی استرالیا است. ساخت آن در 28 ژوئیه 1923 آغاز و در 19 مارس 1932 افتتاح شد. این پل یک شاهکار مهندسی است که توسط شرکت انگلیسی Dorman Long & Co Ltd of Middlesbrough طراحی شده است. از حدود 53000 تن فولاد ساخته شده است.

پل بندرگاه سیدنی به دلیل عظمت و طراحی سازه های فولادی عظیمش مشهور است، این پل بر روی بندر سیدنی می گذرد. اندازه چشمگیر و طراحی منحصر به فرد آن، آن را به یک جاذبه محبوب برای گردشگران از سراسر جهان تبدیل کرده است و سالانه میلیون ها بازدید کننده را به خود جذب می کند.

پل بندرگاه سیدنی [Sydney Harbour Bridge]

7) پل ویاداکت میلو  [Millau Viaduct Bridge]

پل میلاو، با ارتفاع 336.4 متر (1104 فوت)، بلندترین پل کابلی جهان است و یکی از شگفتی های معماری در دوران مدرن به حساب می آید. این پل در دره رودخانه تاران در نزدیکی شهر میلو در جنوب فرانسه واقع شده است. ساخت و ساز این پل در 16 اکتبر 2001 آغاز شد و از سال 2004 به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری معروف فرانسه شناخته شده است.

پل میلاو با طول 2460 متر (8070 فوت)، در دو سر برای عبور خودروهای دوطبقه و در وسط برای عبور قطار ساخته شده است. و در سال 2006 جایزه سازه‌ باشکوه را از انجمن بین المللی مهندسی پل و سازه دریافت کرد. پل میلاو به دلیل زیبایی طراحی و ارتفاع چشمگیر خود، به یک جاذبه گردشگری برای بازدیدکنندگان از سراسر جهان تبدیل شده است. به همین دلیل، بازدید از این پل برای هر کسی که به جنوب فرانسه سفر می کند، تجربه‌ای فوق العاده و عالی خواهد بود.

پل ویاداکت میلو [Millau Viaduct Bridge]

8) پل آکاشی-کایکیو  [Akashi-Kaikyo Bridge]

پل آکاشی-کایکیو یا پل مروارید، یکی از طولانی ترین پل های معلق جهان است که با طول 3911 متر (12831 فوت) شهر کوبه و جزیره آواجی را به هم متصل می کند. ساخت این پل در سال‌های 1988 تا 1998 انجام شده و برای مقاومت در برابر زلزله 8.5 ریشتری (در مقیاس ریشتر) طراحی شده و دارای بیش از 1700 چراغ است که برای روشن کردن آن در طول سال استفاده می شود و یک نمایش نوری دیدنی ایجاد می کند که از دور قابل مشاهده است.

این پل به دلیل شکل و طراحی خاص خود، به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب جهان شناخته می‌شود. بازدیدکنندگانی از سراسر جهان برای دیدن زیبایی و مقیاس این پل به آنجا سفر می‌کنند و از نزدیک از این شاهکار مهندسی و معماری مدرن لذت می‌برند.

از دیگر ویژگی‌های مشهور پل آکاشی-کایکیو، می‌توان به این اشاره کرد که دومین پل معلق طولانی جهان است که بر روی تنگه‌ی آکاشی قرار دارد. به همین دلیل، این پل به عنوان یکی از نمادهای منطقه محسوب می‌شود که به دلیل شگفتی واقعی معماری مدرن خود، همواره توجه و تحسین جهانی را به خود جلب کرده است.

پل آکاشی-کایکیو [Akashi-Kaikyo Bridge]

9) پل خلیج هانگژو [Hangzhou Bay Bridge]

پل خلیج هانگژو یکی از طولانی ترین پل های بزرگراهی است که از دریا عبور می کند و طول آن 36 کیلومتر (22 مایل) است. این پل بین ‎8 ژوئن 2003 تا 14 ژوئن 2007 ساخته شد و این پل دو شهر چینی جیاکسینگ و نینگبو را در استان ژجیانگ به هم متصل می کند. وقتی از بالا به آن نگاه کنید، پل S شکل به نظر می رسد.

پل خلیج هانگژو به دلیل زیبایی و مناظر خیره کننده ای که در اطراف آن قرار دارد، به یکی از مقاصد محبوب گردشگری در چین تبدیل شده است. گردشگران می توانند با قایق رانی در خلیج، از مناظر زیبایی اطراف پل لذت ببرند و از دیدن این عظمت معماری بهره مند شوند. همچنین، این پل برای تجارت و اقتصاد نیز بسیار حائز اهمیت است زیرا کاهش مسافت سفر بین دو شهر جیاکسینگ و نینگبو به‌طور چشمگیری توسعه اقتصادی این مناطق را تسهیل کرده و باعث رشد فعالیت های تجاری و صنعتی در این مناطق شده است.

پل خلیج هانگژو [Hangzhou Bay Bridge]

10) پل پونته وکیو [Ponte Vecchio Bridge]

پل پونته وکیو یکی از قدیمی ترین و مشهورترین پل های قوسی در جهان است. این پل بر روی رودخانه آرنو در فلورانس ایتالیا قرار دارد و به عنوان یکی از بناهای دیدنی در این شهر شناخته شده است. این پل با طراحی منحصر به فرد و ساختار قوسی خود، توجه گردشگران و هنردوستان را به خود جلب کرده است.

به گفته تاریخ‌نگاران، این پل اولین بار در زمان رومیان ساخته شده است و در سندی به سال 996 میلادی اشاره شده است. اما پل فعلی در سال 1345 میلادی بازسازی شده است. این تنها پلی است که از جنگ جهانی دوم در فلورانس بازمانده است. پل پونته وکیو با عقب نشینی ارتش آلمان در طول جنگ جهانی دوم از آسیب در امان ماند.

پل پونته وکیو، علاوه بر تاریخچه و سنین آن، محل فروش جواهرات، هنر و سوغاتی است. مغازه‌های روی پل از مهمترین جاذبه‌های تجاری در فلورانس به حساب می‌آیند که به بازدیدکنندگان این شهر، فرصت خرید از نمایشگاه‌های متنوع را می‌دهند. البته پل پونته وکیو به عنوان نمادی از تاریخ و هنر غنی فلورانس و ایتالیا نیز شناخته شده است.

پل پونته وکیو [Ponte Vecchio Bridge]

11) پل چارلز [Charles Bridge]

پل چارلز یک پل سنگی به سبک گوتیک و یکی از زیباترین پل های اروپا است. این پل یکی از قدیمی ترین پل های جمهوری چک است و هنوز هم بر روی رودخانه ولتاوا در پراگ پابرجاست. ساخت پل در سال 1357 آغاز شد با طولی بالغ بر 516 متر و عرضی حدود 9.5 متر، این پل در روی 15 ستون قرار دارد و با مجسمه های باروک خود، به عنوان نمادی از هنر و فرهنگ شهر، شناخته می شود.

این پل قدیمی، مقاومت و مقابله با مصایب و رویدادهای تاریخی زیادی را تجربه کرده است و امروزه همچنان به عنوان یکی از محل های دیدنی و تاریخی مهم شهر پراگ شناخته می شود نه تنها گردشگران بلکه هنرمندان مختلفی را از سراسر جهان به خود جذب می کند.

پل چارلز [Charles Bridge]

12) پل استاری موست [Stari Most Bridge]

پل زیبای استاری موست در شهر موستار قرار دارد. این پل با طول 29 متر و عرض 4 متر بر روی رودخانه Neretta ساخته شده است. ساخت پل در سال 1557 آغاز شده و در سال 1566 به پایان رسید. این پل یکی از نمادین ترین جاذبه های دیدنی شهر موستار است و دو طرف شهر را به هم متصل می کند. ساختار منحصر به فرد و زیبایی پل استاری موست باعث شده است که این پل به یکی از پر عکاس ترین پل های جهان تبدیل شود. علاوه بر این، شهر موستار به دلیل طراحی قوسی پل و چشم اندازهای خیره کننده اطراف، شناخته شده است.

همچنین، جشنواره پرش از پل که یک مسابقه سنتی غواصی است، در این شهر برگزار می شود. در این جشنواره، غواصان محلی از روی پل به رودخانه پایین می پرند و شجاعت و مهارت خود را به نمایش می گذارند. به همین دلیل، شهر موستار به خاطر این جشنواره نیز شناخته شده است.

پل استاری موست [Stari Most Bridge]

13) پل پونت دو گارد [Pont du Gard Bridge]

Pont du Gard یک پل قنات باستانی است که به طول 275 متر و در قرن اول پس از میلادی ساخته شده است. این پل جزء اصلی یک کانال آب به طول 50 کیلومتر در منطقه رومی نمائوسوس بوده است. Pont du Gard روی دره رودخانه گاردون قرار دارد و از بهترین نمونه های معماری رومی است که به خوبی حفظ شده است.

Pont du Gard از سال 1985 به عنوان میراث جهانی توسط سازمان یونسکو به ثبت رسیده است و هر ساله بیش از 1 میلیون گردشگر از سراسر جهان به این مکان زیبا سفر می‌کنندتا از اندازه، طراحی پیچیده و زیبایی ویژه این پل لذت ببرند.
Pont du Gard با بیش از دو هزار سال قدمت، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی فرانسه است و همچنین یک نماد مهم از تاریخ و فرهنگ رومیان به شمار می‌رود.

پل پونت دو گارد [Pont du Gard Bridge]

14) پل چپل [Chapel Bridge]

پل چپل، با طول 205 متر، یک پل عابر پیاده چوبی سرپوشیده است که بر روی رودخانه Reuss در شهر لوسرن سوئیس قرار دارد. این پل که در سال 1333 ساخته شده است، به نام کلیسای سنت پیتر نزدیک به آن شناخته می‌شود. پل چپل یکی از قدیمی‌ترین پل‌های چوبی اروپا به حساب می‌آید و در گذشته بخشی از باروهای شهر بوده است. این پل به خاطر سقف مثلثی و همچنین نقاشی‌های که وقایع تاریخی و افسانه‌های شهر را به تصویر می‌کشند، مشهور است. امروزه، پل چپل یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب لوسرن به شمار می‌رود و چشم‌اندازهای فوق‌العاده از شهر و رودخانه را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

پل چپل [Chapel Bridge]

15) پل بزرگ دانی یانگ کانشان [Danyang Kunshan Grand Bridge]

پل بزرگ دانی یانگ کانشان با طولی برابر 102 مایل (165 کیلومتر)، به عنوان طولانی ترین پل جهان شناخته می شود. ساخت این پل در حدود 4 سال از سال 2006 تا 2010 طول کشید و در تاریخ 30 ژوئن 2011 افتتاح شد. این پل از رودخانه ها، کانال ها، دریاچه ها، شالیزارهای دشت برنج و شهرها عبور می کند و یک از نمونه باشکوه از مهندسی دوران مدرن در جهان است.

پل بزرگ Danyang-Kunshan، که به طور رسمی با نام خلیج هان‌دو نامگذاری شده است، یک پل ریلی و جاده‌ای است که از جمله عجایب جهان ساخته شده است. این پل در استان جیانگ سو چین قرار دارد و به عنوان بخشی از راه آهن پرسرعت پکن-شانگهای به مردم خدمات رسانی می کند.

در ساخت این پل، از تکنولوژی و روش های نوآورانه استفاده شده است. یکی از این تکنولوژی ها، استفاده از قطعات بتنی پیش‌ساخته است که باعث شده است تا سرعت ساخت پل افزایش یابد. علاوه بر این، در ساخت این پل از تکنولوژی هایی مانند روش های بتن ریزی پیشرفته، روش های حفر تونل زیر آب و روش های حفر تونل زیر زمینی استفاده شده است.

پل بزرگ Danyang-Kunshan علاوه بر طولانی بودن، به دلیل تاثیرگذاری زیادی که بر شهرها و مناطقی که از آن عبور می کند دارد، به عنوان نشانه ای از مدرنیزاسیون چین و همچنین قابلیت های زیرساختی قدرتمند این کشور شناخته می شود.

پل بزرگ دانیانگ کونشان [Danyang Kunshan Grand Bridge] - عکس بزرگترین پل جهان
عکس بزرگترین پل جهان

16) پل تسینگ  [Tsing Ma Bridge]

پل تسینگ یک اثر هنری باشکوه است که در هنگ کنگ واقع شده است. این پل در 22 می 1997 ساخته شد و در لیست پل‌های معلق جهان، به عنوان یکی از طولانی ترین پل‌های معلق شناخته می شود.

طول دهانه پل 1377 متر است. این پل به خاطر دو جزیره که به هم متصل می‌کند – تسینگ یی و ما وان – نامگذاری شده است. پل Tsing Ma برای دسترسی به فرودگاهی که در جزیره لانتائو ساخته شد. پل باشکوه کار نمونه ای با مهارت و مهندسی پیچیده است. این پل به دلیل دو طبقه بودنش نیز مشهور است. طبقه بالایی پل برای حمل ترافیک ریلی و طبقه پایینی برای حمل ترافیک جاده ای طراحی شده است.

در کل، پل Tsing Ma به دلیل طولانی بودن، طراحی منحصر به فرد، دو طبقه بودن و نقش حیاتی در زیرساخت حمل و نقل هنگ کنگ می‌تواند به عنوان یک شاهکار فنی و هنری در نظر گرفته شود. این پل به دلیل ساختار چشم‌نواز و مناظر خیره‌کننده اطراف، یک جاذبه توریستی محبوب است و هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود جذب می کند.

پل تسینگ [Tsing Ma Bridge]

17) پل کنفدراسیون [Confederation Bridge]

پل کنفدراسیون بین اکتبر 1993 تا مه 1997 بر روی آب پوشیده از یخ ساخته شد. این استان جزیره پرنس ادوارد و استان برانزویک را به هم متصل می کند.
پل کنفدراسیون به دلیل طراحی شگفت انگیزش معروف است که شامل 65 ستون بتنی و شکل منحنی است که از خطوط طبیعی بستر دریا پیروی می کند. این پل همچنین به دلیل طول آن مشهور است و اندازه آن تقریباً 8 مایل از انتها تا انتهای آن است، این پل یک پیوند حمل و نقل مهم برای ساکنان و بازدیدکنندگان محسوب می شود. با دسترسی به سرزمین اصلی کانادا، این پل زندگی کشاورزان، ماهیگیران، تجار و شهروندان را کاملا راحت و قابل اعتماد کرده است. سالانه بازرسی و نگهداری انجام می شود تا ایمنی افراد و وسایل نقلیه تضمین شود.

پل کنفدراسیون [Confederation Bridge]

18) پل کینتای [Kintai Bridge]

این پل چوبی شگفت انگیز در شهر ایواکونی (استان یاماگوچی) ژاپن قرار دارد. این پل در سال 1673 بر روی رودخانه نیشیکی، که در دامنه کوه یوکویاما جریان دارد، ساخته شده است. این پل دارای پنج طاق چوبی غول پیکر است که در امتداد آن تخته های چوبی خمیده شده‌اند. پل کینتای یک اثر هنری باشکوه در محیطی باشکوه طبیعی به کل مکان جلوه ای سرزمین پریان می بخشد این پل همچنین به دلیل اهمیت فرهنگی خود شناخته شده است و به عنوان گنجینه ملی ژاپن تعیین شده است. پل کینتای بازدیدکنندگانی را از سرتاسر جهان جذب می‌کند تا زیبایی‌های آن را تحسین کنند و در مورد تاریخچه آن بیاموزند.

پل کینتای [Kintai Bridge]

19) پل معلق کلیفتون [Clifton Suspension Bridge]

پل معلقی که از روی دره آوون و رودخانه آوون در انگلستان عبور می‌کند، یکی از پل های تاریخی و باشکوه در دوره ویکتوریا است. این پل بین سال های 1831 تا 1864 ساخته شده و کلیفتون را در بریستول و لی وودز در شمال سامرست به هم متصل می‌کند. پل معلق کلیفتون نماد افتخار و دستاورد تاریخی است و به دلیل طراحی متمایز خود که از دو برج سنگی و زنجیر آهنی معلق تشکیل شده، مشهور است.

این پل، به دلیل انعطاف پذیری و استحکام قابل توجه، می‌تواند در برابر طوفان ها و زلزله های شدید مقاومت کند. این پل، عوارضی برای وسایل نقلیه دارد، اما مردم می‌توانند بدون هزینه روی آن بروند و از مناظر زیبای شهر و حومه اطراف لذت ببرند. به علاوه، پل معلق کلیفتون به دلیل اهمیت تاریخی خود نیز محبوب است و نقش مهمی در توسعه شهر بریستول ایفا کرده است.

پل معلق کلیفتون [Clifton Suspension Bridge]

20) پل فورث [Forth Bridge]

یکی از جاذبه های دیدنی اسکاتلند، پل فورث است که در بازه زمانی ۱۸۸۲ تا دسامبر ۱۸۸۹ ساخته شده است. این پل، یکی از پل های مشهور بریتانیاست و به صورت راه‌آهنی در شرق اسکاتلند واقع شده است. پل فورث، رودخانه فرث و ادینبورگ را به یکدیگر متصل می‌کند. ساختار فولادی شگفت‌انگیز این پل، از کارهای مهندسی باورنکردنی توسط مهندسان انگلیسی به نام‌های سر جان فاولر و سر بنجامین بیکر است. به دلیل طراحی و ساختار قابل توجه آن، پل فورث در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

پل فورث، به دلیل رنگ قرمز متمایز خود که نمادی از میراث صنعتی اسکاتلند است، شهرت دارد. در حال حاضر، پل فورث همچنان یک پیوند حمل و نقل مهم برای قطارهایی است که بین ادینبورگ و شمال اسکاتلند حرکت می‌کنند. پل فورث، یک پل کنسولی است، به این معنی که از خرپاها و ستون‌های فولادی عظیم برای تحمل وزن عرشه استفاده می‌کند.

پل فورث [Forth Bridge]

21) پل رویال گرج [Royal Gorge Bridge]

پل رویال گرج یک پل معلق است که بر روی رودخانه آرکانزاس با دهانه 880 فوت بین برج ها قرار دارد. این پل بین 5 ژوئن 1929 تا نوامبر 1929 در شهر کانن کلرادو ساخته شد. 1292 تخته چوبی سازه های فولادی غول پیکر را می پوشانند. پل رویال گرج جذاب ترین و پرماجراترین مقصد برای گردشگران است. در این مکان می‌توان از پارک های تفریحی کوه نوردی، ترن هوایی، رفتینگ، غواصی در آسمان و سایر فعالیت های هیجان انگیز لذت برد. این پل مکان عالی برای بازدید با خانواده و دوستان است.

این یکی از مرتفع‌ترین پل‌های معلق در جهان است، یک دره شیب دار که بیش از 1000 فوت به سمت رودخانه آرکانزاس پایین می‌رود. همچنین به دلیل طراحی و مهندسی منحصربه‌فرد و همچنین فعالیت‌های متعدد در فضای باز و جاذبه‌های موجود در منطقه اطراف که بازدیدکنندگان را از سراسر جهان جذب می‌کند، مشهور است.

پل رویال گرج [Royal Gorge Bridge]

22) پل واسکو داگاما [Vasco da Gama Bridge]

پل واسکو داگاما، طولانی ترین پل اروپا و یکی از طولانی ترین پل های جهان است. این پل در سال های 1995 تا 1998 ساخته شده است، دستاورد بزرگ پرتغال به جشن 500 سال سفر واسکو داگاما اختصاص دارد . در شمال لیسبون و با عبور از رودخانه تاگوس واقع شده است و به هم متصل می شود. این پل یکی از طولانی‌ترین پل‌های اروپا است که طول آن حدود 12 کیلومتر است و شش خط جاده با عرض کلی 30 متر است. پل واسکو داگاما به کرانه جنوبی روستایی به شهر توسعه یافته لیسبون می پیوندد. همچنین ترافیک در شهر اصلی را متوقف می کند.
طراحی منحصر به فرد و طول چشمگیر پل، آن را به یک شگفتی مهندسی تبدیل کرده است که به طور گسترده در سراسر جهان شناخته شده است. مناظر خیره کننده ای از رودخانه و مناطق اطراف آن، آن را به یک مکان محبوب برای گردشگران تبدیل می کند.

پل واسکو داگاما [Vasco da Gama Bridge]

23) پل زنجیره ای سچینی [Széchenyi Chain Bridge]

پل Szechenyi در بوداپست یک پل زنجیره ای معلق است که در سال های 1840 تا 1849 ساخته شده است. طول کل آن 375 متر و طولانی ترین دهانه آن 202 متر است. این پل بخش های غربی و شرقی بوداپست را به هم متصل می کند و از روی رودخانه دانوب عبور می کند. پل Szechenyi به افتخار ایستوان سچنی نامگذاری شده است که از حامیان بزرگ ساخت آن بوده است. این پل به عنوان یکی از مشهورترین مکان‌های توریستی در جهان شناخته شده است و برای مردمش اهمیت زیادی دارد زیرا تأثیر زیادی بر جنبه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور دارد.

پل سیچینی اولین پل دائمی بود که بر روی رود دانوب در مجارستان ساخته شد. این پل نمادی از بوداپست به شمار می رود و در زمان ساخت آن در سال 1849، یکی از عجایب جهان به حساب می آمد. این پل علاوه بر شگفتی های معماری، مناظر خیره کننده ای از رودخانه و مکان های دیدنی معروف شهر را نیز به نمایش می گذارد. پل Szechenyi تحت بازسازی های متعددی قرار گرفته است اما هنوز هم جذابیت و ظرافت تاریخی خود را حفظ کرده است.

پل زنجیره ای [Széchenyi Chain Bridge]

24) پل هلیکس [Helix Bridge]

پل هلیکس در سنگاپور یک پل عابر پیاده است که بین سال های 2007 تا 2010 ساخته شده است. پل هلیکس مرکز ماریان به مارینا جنوبی در سنگاپور متصل می کند. طراحی منحصر به فرد این پل، با الهام از مولکول DNA که شبیه یک ساختار مارپیچ دوگانه است، آن را به یک اثر هنری تبدیل کرده است. پل هلیکس برنده جایزه بهترین ساختمان حمل و نقل جهان و جایزه تعالی ایمنی مهندسی شده است.

این پل دارای چهار سکوی است که منظره ای باورنکردنی از شهر سنگاپور در آسمان را به نمایش می گذارد و در شب با صفحه نمایش نور LED خیره کننده ای را به نمایش می گذارد. طراحی خلاقانه پل هلیکس، آن را به یک نقطه عطف محبوب در سنگاپور تبدیل کرده است و این پل به دلیل طراحی منحصر به فردش مشهور است.

پل هلیکس [Helix Bridge]

25) پل آبی ماگدبورگ [Magdeburg Water Bridge]

پل آبی ماگدبورگ در شهر ماگدبورگ آلمان قرار دارد و به یکی از مقاصد معروف آلمان تبدیل شده است. این پل که بین سال های 1998 تا 2003 ساخته شده است، طول کل آن 918 متر و طولانی ترین دهانه آن 106 متر است. پل آبی ماگدبورگ از روی رودخانه البه می‌گذرد و کانال میتلند را به البه هاول متصل می‌کند. طراحی منحصر به فرد این پل باعث شده است که به یکی از شاهکارهای مهندسی در جهان تبدیل شود.

پل آبی ماگدبورگ به عنوان یک پل قابل کشتیرانی در آلمان شناخته می‌شود که به کشتی‌ها کمک می‌کند تا به راحتی از رودخانه البه عبور کنند و به کانال میتلند برسند. ضمناً، ساخت این پل با هدف تجاری سازی در شهر صورت گرفته است.

پل آبی ماگدبورگ به دلیل طراحی خلاقانه، صرفه جویی در مصرف آب و تکنیک‌های ساخت و ساز نوآورانه‌اش، جوایز متعددی را دریافت کرده است و به یک جاذبه توریستی معروف در آلمان تبدیل شده است. این پل برای بازدیدکنندگان منظره‌ای شگفت‌انگیز از شهر ماگدبورگ و اطراف رودخانه البه را به نمایش می‌گذارد. از زمان تکمیل آن، به یک جاذبه توریستی محبوب تبدیل شده است و بازدیدکنندگان را از سراسر جهان به خود جذب می کند تا از مهندسی و زیبایی آن شگفت زده شوند.

پل آبی ماگدبورگ [Magdeburg Water Bridge]

 

به طور خلاصه، پل های معروف در سراسر جهان، شاهکارهای مهندسی و طراحی قابل توجهی هستند که تصورات مردم را برای نسل ها تسخیر کرده اند. این سازه‌ها به‌عنوان چیزی فراتر از پیوندهای حمل‌ونقل که شهرهایی را که بهم وصل می کنند عمل می‌کنند. برخی از پل ها تجارت را متحول کرده اند و مسیرهای حمل و نقل جدیدی ایجاد کرده اند، در حالی که برخی دیگر به دلیل طراحی های خلاقانه و مناظر دیدنی خود به جاذبه های معروف تبدیل شده اند. صرف نظر از هدف یا طراحی، پل های معروف زیبایی، عملکرد و دستاوردهای انسانی خود را به ما القا می کنند.

بزرگترین پل های جهان – طولانی ترین پل های دنیا

 

بزرگترین پل جهان در کدام کشور است و چند کیلومتر است؟

بزرگترین پل دنیا در کشور چین قرار دارد. نام این پل پل چنگدو شینهای با عرض 39.7 متر و طول 164.8 متر است. پل Danyang-Kunshan، طولانی ترین پل جهان و بهترین پل جهان است. این مسیر 102.4 مایل (164.8 کیلومتر) امتداد دارد و یکی از مهم ترین اتصالات راه آهن چین را تشکیل می دهد: قطار سریع السیر بین پکن و شانگهای .

بزرگترین پل معلق جهان

پل معلق ایکس‌هانگ (Xihoumen Bridge) در چین، بلندترین پل معلق جهان است. طول این پل حدود ۵٫۳ کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲۰۹ متر است. این پل در سال ۲۰۰۹ ساخته شده و برای اتصال جزیره‌های تائوشان و شامی با استفاده از دو برج معلق به ارتفاع ۲۹۰ متری طراحی شده است. همچنین، پل معلق گلدن گیت (Golden Gate Bridge) در سان فرانسیسکو، آمریکا نیز به عنوان یکی از مشهورترین پل‌های معلق جهان شناخته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا