دانستنی های سفر

معرفی شهرهای هوشمند جهان در سال 2023

معرفی شهرهای هوشمند جهان در سال 2023

شهر هوشمند چیست و برترین شهرهای هوشمند جهان کدامند؟ شهر هوشمند به معنایی شهری است که از فناوری‌های پیشرفته مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، حسگرها، سخت‌افزار و نرم‌افزار مرتبط با ارتباطات استفاده می‌کند تا تجربه بهتری را برای شهروندان خلق کند. این شهرها در تلاش اند تا از منابع مانند انرژی و آب صرفه‌جویی کنند، خدمات شهری را بهبود بخشند و امنیت و ایمنی را افزایش دهند. برای ایجاد این شهرهای هوشمند، زیرساخت اینترنت اشیا از اهمیت بالایی برخوردار است.

در انتخاب شهرهای هوشمند برتر ما به فناوری‌های اینترنت اشیا مانند 5G، هوش مصنوعی، حسگرها، سخت‌افزار، نرم‌افزار مرتبط با ارتباطات را در نظر گرفتیم. برای آشنایی با شهرهای هوشمند برتر جهان و دلایل انتخاب آنها ادامه مطلب گلبال تندیس را بخوانید.

چه چیزی شهرهای جهان را هوشمند می کند؟

شهرهای پیشرفته جهان به دنبال اتصال همه دستگاه‌ها، ساختمان‌ها و وسایل نقلیه با استفاده از فناوری اینترنت اشیا هستند. دلایل بسیاری برای این امر وجود دارد که شامل بهبود کارایی منابع، کاهش تصادفات رانندگی و آسیب‌های ناشی از پیاده‌روی، امکان بهبود حمل و نقل عمومی و سیستم‌های سواری مشترک، و هوشمندتر و کارآمدتر کردن ساختمان‌ها می‌شود. به عبارت دیگر شهرهای هوشمند آینده‌نگر در سراسر جهان از فناوری برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان استفاده می‌کنند. شهرهای پیشرفته از فناوری برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر به شهروندان استفاده می کنند و تکنیک هایی به کار می برند که در انرژی و آب صرفه جویی کند. آنها حتی بیشتر از راه حل های انرژی تجدید پذیر استفاده می کنند.

 ویژگی‌ های شهرهای هوشمند

1.فناوری سبز: در یک شهر هوشمند، از فناوری‌های سبز مانند شارژ خورشیدی، شبکه های بی‌سیم، سطل‌های زباله هوشمند، ساختمان‌های سبز که بهره‌وری انرژی را به حداکثر می‌رسانند و حتی وسایل نقلیه الکتریکی استفاده می‌شود.

2.مدیریت ترافیک: با استفاده از حسگرها، دوربین‌ها دستگاه های ارتباطی اینترنت اشیا و اطلاعات مربوط به ترافیک و وضعیت جاده، قابلیت‌ها و عملکرد سیستم‌های مدیریت ترافیک، کنترل و بهبود می‌یابد. باعث میشود که اطلاعات در زمان واقعی جمع‌ آوری و براساس آن‌ها تصمیمات مناسبی در خصوص کنترل ترافیک و مدیریت جاده‌ها اتخاذ شود. به این ترتیب، کنترل ترافیک و مدیریت جاده‌ها ساده‌تر و بهبود یافته است.

3.کنترل‌های روشنایی هوشمند: کنترل‌های روشنایی هوشمند از حسگرها برای روشن کردن لامپ ها تنها زمانی استفاده می‌کنند که مردم یا اتومبیل‌ها نزدیک می‌شوند و در مقایسه با چراغ‌های خیابانی سنتی در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند.

4.مدیریت آب و فاضلاب: شهرهای هوشمند از فناوری‌هایی مانند سخت‌افزار، نرم‌افزار، اتوماسیون و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای کمک به شرکت‌ها در شناسایی و حل مشکلات مدیریت آب و فاضلاب استفاده می‌کنند.

5.امنیت: از امنیت سایبری گرفته تا پیشگیری از جرم، شهرهای هوشمند برای شناسایی و مبارزه با عوامل بد به پلتفرم‌های داده امن، نظارت تصویری و دستگاه‌های سخت‌افزار ایمن متکی هستند.

6.واکنش اضطراری: از مسیریابی بهینه برای پاسخ سریعتر در مواجهه با وضعیت اضطراری تا دوربین‌های داربسته که تصاویر زنده را با مراکز تماس به اشتراک می‌گذارند، ناوری‌های IoT در حال پیشرفت قول واکنش اضطراری در شهرهای هوشمند را می‌دهند.

کارشناسان تخمین می زنند که تا سال ۲۰۴۰، ۶۵ درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند کرد. این بدان معناست که آلودگی هوا، مصرف آب و انرژی و پسماندها به طور قابل توجهی افزایش خواهند یافت. با استفاده از فناوری‌های هوشمند مانند حسگرها، شبکه‌های بی‌سیم و دستگاه‌های ارتباطی، شهرها می‌توانند سامانه‌های هوشمند کاملی را برای اتوماسیون، مدیریت و بهینه‌سازی خدمات و امکانات مهم شهری توسعه دهند.

10 شهر هوشمند برتر جهان

هوشمندترین شهر جهان لندن، انگلستان
لندن از شهرهای هوشمند جهان

1. هوشمندترین شهر جهان: لندن انگلستان

لندن یک مرکز فناوری در اروپا است، بنابراین جای تعجب نیست که یکی از هوشمندترین شهرهای جهان است. لندن دو برابر نسبت به برلین یا پاریس تامین کننده هوش مصنوعی دارد. در سال ۲۰۱۷ برنامه‌ای را برای فراهم کردن اتصال ۵G برای تمام شهر معرفی کرد. در سال ۲۰۲۱ یک طرح برای اتصال موبایل با سرعت بالا از طریق شبکه فیبر نوری کامل را آغاز کرد تا به خانه‌ها و کسب و کارهای لندن اینترنت سریع‌تر وصل شود.

در ۲۰۲۳ لندن بیشترین تعداد ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی را نسبت به هر شهر دیگری در اروپا و امریکا دارد.
لندن سیستم حمل و نقل سریع بدون راننده را که شهر را به فرودگاه متصل می کند، را اجرا کرد.
یک برنامه کنتور هوشمند که در سرتاسر شهر و فراتر از آن اجرا می شود، کنتورهای هوشمند را برای هر کسی که درخواست می کند، فراهم می کند.

هوشمندترین شهر جهان زوریخ، سوئیس
سوئیس از شهرهای هوشمند جهان

2- زوریخ سوئیس

در زوریخ همه چیز با نورپردازی هوشمند خیابانی شروع شد. از سال 2017 این نورپردازهای هوشمند بر اساس تراکم ترافیک روشن می‌شوند و مصرف انرژی تا 70 درصد کاهش می‌یابد. اما آنها فقط راه را روشن نمی‌کنند این استوانه‌های نورپرداز خیابانی قادرند خودروهای الکتریکی را شارژ کنند، اطلاعات محیطی را جمع‌آوری کنند،ترافیک را اندازه‌گیری کنند و حتی اینترنت عمومی را فراهم کنند. آنها همچنین می‌توانند به بازدیدکنندگان کمک کنند تا جایگاه‌های پارکینگ رایگان را پیدا کنند و هشدار دهند که سطل زباله پر شده است. علاوه بر نورپردازهای خیابانی، پروژه نمایشی شهر سبز زوریخ در حال حاضر دارای حداقل 13 ساختمان است که فقط از انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌کنند.

  • زوریخ یک شبکه گسترده کم مصرف برای فناوری‌های اینترنت اشیا اجرا کرد که کیفیت هوا و سطح آب را بررسی می‌کند.
  • پلیس زوریخ با همکاری تقریباً 40 نهاد دیگر، مدیریت رویدادها را برا پاسخ به تهدیدات پیاده‌سازی کرده است.
  • زوریخ یک برنامه تلفن همراه به نام Zürimobil ایجاد کرده است که اطلاعات ترافیک و مسیر در زمان واقعی را ارائه می‌دهد.

 

هوشمندترین شهر جهان شهر تایپه، تایوان
تایوان از شهرهای هوشمند جهان

3. شهر تایپه تایوان

تایپه به چندین دلیل در لیست ما قرار دارد. اول اینکه در شهر ساختار دیجیتال قوی را برقرار کرده است. در سال 2016 “اداره مدیریت پروژه‌های شهر هوشمند تایپه” راه‌اندازی شد تا همکاری بین بخش خصوصی و عمومی در پروژه‌های شهر هوشمند را ممکن سازد. در سال 2021 تایپه در رده دوم در آسیا و چهارم جهان در شاخص شهر هوشمند IMD قرار گرفت.

کوه‌های بلندی که اطراف تایپه وجود دارد، آلاینده‌های هوا را در داخل شهر حبس می‌کند و باعث ایجاد مشکلات جدی کیفیت هوایی می‌شود.در داخل شهر حسگرها هشدارهای مسیر ترافیک را برای شهروندان ارسال می‌کنند. همچنین هوش مصنوعی با نظارت بر چراغ راهنمایی به بهبود جریان ترافیک کمک می کند و در ساعات شلوغ از  مناطق آلودگی هوا را کاهش می دهد.

  • همکاری با یک شرکت خصوصی به نام WeM، برای راه‌اندازی یک سیستم اشتراک‌گذاری اسکوتر برقی
  • یک سیستم مدیریت هوشمند زباله  از نقشه دیجیتالی استفاده می کند که در صورت پر شدن ظروف زباله جمع کننده ها را مطلع می کند.
  • EasyCard یک کارت شناسایی هوشمند شهروندی است که امکان دسترسی به مراقبت های پزشکی، رای گیری، حمل و نقل عمومی، آموزش الکترونیکی، مشوق های تفکیک زباله، را فراهم می کند و می تواند کارت را از طریق تلفن های هوشمند مدیریت کند.
هوشمندترین شهر جهان شهر نیویورک
نیویورک از شهرهای هوشمند جهان

4. شهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا

شهر نیویورک یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای امریکا است. این شهر به طور مداوم از فناوری های هوشمند استفاده میکند که خدمات را برای شهروندان بهبود یبخشد. این امر باعث می‌شود که نیویورک در لیست شهرهای هوشمند جهان در سال ۲۰۲۳ قرار گیرد. در سال ۲۰۲۰، Digi با وزارت حمل و نقل شهر نیویورک همکاری کرد تا زیرساخت شبکه بی‌سیم خود را بهبود بخشید و سیستم های مدیریت ترافیک هوشمند را فعال کند. بهترین از همه این که این راهکار ایمنی را قوی تر کرد. برنامه آزمایشی ناوگان متصل این شهر ارتباطات بین خودروها، خودرو به زیرساخت و زیرساخت به عابران پیاده متکی می‌کند تا رانندگان را هشدار دهد و صدمات ناشی از تصادفات را کاهش دهد.

  • یک سیستم بصورت خودکار کنتورها را در مقیاس بزرگ می خواند و هنگام تشخیص مصرف غیرعادی آب به مشتریان هشدار می دهد این راهکار به کاهش مصرف آب کمک می کند و تاکنون بیش از 73 میلیون دلار صرفه جویی کرده است.
  • صدها حسگر هوشمند در سراسر شهر خدماتی مانند نظارت بر کیفیت هوا و جریان ترافیک و نیز در کشاورزی را مدیریت می‌کنند.
  • نیویورک باجه های تلفن را به ایستگاه های Wi-Fi و شارژ آنلاین در سراسر شهر تغییر داده است.
هوشمندترین شهر جهان بارسلونا اسپانیا
اسپانیا از شهرهای هوشمند جهان

5. شهر بارسلونا اسپانیا

بارسلون یک شهر مهم اروپایی و مقصد گردشگری است که بیش از یک دهه است که از فناوری شهر هوشمند استفاده می کند. چشم‌انداز آینده‌نگر بارسلونا به آن اجازه می‌دهد تا با هوش مصنوعی برای مواردی مانند اتوبوس‌های 5G خودران و پخش‌های ویدیویی زنده برنامه‌ریزی کند تا جرم و جنایت را شناسایی کند. به عنوان یک منطقه توریستی، بارسلونا قصد دارد استراتژی 5G خود را برای مدیریت ظرفیت شبکه در مناطق شلوغ مانند سواحل خود تطبیق دهد. البته بارسلونا همچنان به راه اندازی برنامه های کاربردی مبتنی بر اینترنت اشیاء مانند مدیریت زباله، چراغ های خیابانی هوشمند، حمل و نقل عمومی و فضاهای پارک ادامه می دهد.

  • پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی با انتقال اطلاعات بی‌درنگ (آنی و لحظه ای) بدون ضبط فیلم یا استفاده از تشخیص چهره، امنیت را فراهم می‌کنند و در عین حال حریم خصوصی را تضمین می‌کنند.
  • دسترسی رایگان به اینترنت در سراسر شهر با هزاران نقطه اتصال وای فای در دسترس است تا شهروندان بتوانند از بسیاری از خدمات آنلاین استفاده کنند.
  • حسگرهای تعبیه‌شده در خیابان‌ها به یک سیستم پرداخت آنلاین متصل می‌شوند که به رانندگان از مکان‌های پارکینگ در دسترس پیغام می‌دهد.
هوشمندترین شهر جهان سنگاپور
سنگاپور از شهرهای هوشمند جهان

6 سنگاپور

این ایالت شهر کوچک آسیای جنوب شرقی تنها 276 مایل مربع مساحت دارد اما شامل 5 میلیون نفر است. همچنین یکی از هوشمندترین مکان های جهان است. هدف سنگاپور این است که تا سال 2025 همه خودروهای موجود در خیابان‌های شهر خودران باشند. در حال حاضر دانشجویان دانشگاه ملی سنگاپور می‌توانند با یک شاتل بدون راننده در محوطه دانشگاه حرکت کنند. شهروندان سالخورده و معلول می توانند از ناوگان خودگردان شاتل های بدون راننده برای تردد در مجتمع های پزشکی استفاده کنند. و برای باز کردن راه برای وسایل نقلیه خودران، یک سیستم نرخ عوارض بلادرنگ را اضافه کرده است که از شرایط ترافیکی برای تنظیم نرخ ها و مدیریت جریان ترافیک استفاده می کند.

  • شبکه ای برای پرواز پهپادها که می تواند بسته ها، نامه ها و حتی پیام ها را تحویل دهد.
  • نیروی کار روباتی که به دلیل ضرورت در طول همه‌گیری شروع به کار کرد، اکنون در سایت‌های ساختمانی، کتابخانه ملی، ایستگاه‌های قطار و حتی قهوه‌خانه‌ها فعالیت می‌کند.
هوشمندترین شهر جهان پاریس فرانسه
فرانسه از شهرهای هوشمند جهان

7. پاریس فرانسه

پاریس دارای غذاهای عالی و موزه های معروفی مانند لوور و برج نمادین ایفل است. اما پاریس همچنین به دلیل داشتن دستگاه های اینترنت اشیاء در بین شهرهای هوشمند برتر جهانی قرار دارد. به عنوان مثال پاریس برنامه های کاربردی دیجیتال را برای کمک به مدیریت سیستم های مدیریت آب، حمل و نقل، انرژی و پسماند به کار گرفت. پاریس 8 ساختمان های سبز ساخته است. این ساختمان‌ها انرژی خالص تجدیدپذیر مثبت تولید می‌کنند که انرژی اضافی را به شبکه بازمی‌گرداند.

  • نیمکت‌های هوشمند که در پارک‌های شهر نصب شده‌اند، ترافیک را تماشا می‌کنند و به مسئولان در مدیریت جمعیت کمک می‌کنند.
  • این شهر نور دارای بیش از 280000 چراغ خیابان متصل است که 70 درصد در هزینه انرژی صرفه جویی می کند.
هوشمندترین شهر جهان پاریس فرانسه اسلو نروژ
نروژ از شهرهای هوشمند جهان

8. اسلو نروژ

اسلو نروژ در فهرست برترین شهرهای هوشمند سال 2030 قرار داده است. در حال حاضر  این شهر اتوبوس‌های برقی، تراموا و کشتی‌هایی را مستقر کرده است که انرژی آنها از یک شبکه الکتریکی تامین می‌شود که عمدتاً از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شود. تا سال 2025 نروژ قصد دارد فقط خودروهای بدون آلایندگی را ثبت کند. در حال حاضر، اسلو بیشترین خودروهای الکتریکی، هیبریدی و سوخت جایگزین را در بین شهرهای دیگر در جهان دارد. اسلو با برنامه های بلندپروازانه برای کاهش 95 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030، تضمین می کند که تمام ساختمان های جدید استانداردهای بهره وری انرژی را رعایت کنند.

  • در زمستان یک کارخانه زباله سوز بسیاری از خانه ها را در سراسر شهر گرم می کند.
  • نیروی آبی حدود 60 درصد از انرژی مصرفی اسلو را تشکیل می دهد.
  • اسلو تمام سایت های ساخت و ساز راه اندازی شده ملزم می کند که تا سال 2025 آلایندگی صفر داشته باشند.
هوشمندترین شهر جهان آمستردام هلند
هلند از شهرهای هوشمند جهان

9. آمستردام هلند

آمستردام یک سیستم انرژی هوشمند است که چندین منبع انرژی تجدیدپذیر، فناوری‌ های ذخیره‌سازی، خودروهای الکتریکی و بهینه‌سازی مصرف انرژی را در یک سیستم مدیریت انرژی هوشمند ترکیب می‌کند. آمستردام قصد دارد که به طور چشمگیری انتشار CO2 را کاهش دهد و ارزش اقتصادی انرژی های تجدیدپذیر را افزایش دهد.

  • در سال 2022 آمستردام برنده جایزه شهرهای هوشمند شد. پروژه Hackshield تهدیدات امنیت سایبری را به منظور افزایش آگاهی عمومی در مورد ایمنی و امنیت آنلاین بازسازی کرد.
  • پلیس هلند یک راه حل اخلاقی برای کنترل سلاح ها در مکان های عمومی ارائه داد.
  • چراغ‌های خیابانی هوشمند در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند، اطلاعات مهمی را درباره افراد منطقه جمع‌آوری می‌کنند و کیفیت هوا و سطح صدا را اندازه‌گیری می‌کنند.
هوشمندترین شهر جهان سورات هند
هند از شهرهای هوشمند جهان

10. سورات هند

هند یکی از کشورهای تحت تاثیر آب و هوا در جهان است و همچنین قرار است چین را به عنوان پرجمعیت ترین کشور پشت سر بگذارد. سورات، واقع در ایالت غربی گجرات، یکی از سریع‌ترین شهرهای جهان بین سال‌های 2019 تا 2035 است.

این شهر همچنین هوشمندترین شهر هند از منظر پایداری است. در واقع در سال 2020 سورات جایزه شهرهای هوشمند یونسکو را به دلیل تلاش‌های خود برای پایداری دریافت کرد. کنتورهای آب هوشمند آن با هدف پایان دادن به ذخیره‌سازی آب که می‌تواند منجر به بیماری‌های منتقل از طریق آب شود، در عین حال از طریق تشخیص نشت ضایعات را کاهش می‌دهد. چراغ های خیابانی هوشمند مصرف انرژی را کاهش می دهند و ردیابی و مدیریت مصرف را آسان تر می کنند. بهتر از همه 10 درصد از برق مصرفی آن از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین می شود. به همین دلایل، سورات یکی از خلاقانه ترین نمونه های شهر هوشمند است.

  • مرکز کنترل شهر هوشمند در سراسر شهر برای هماهنگی و ارائه کلیه خدمات شهری به حسگر ها متصل شده اند.
  • یک مرکز یکپارچه ترافیک که امکان ردیابی مکان ها بصورت زنده برای وسایل نقلیه را فراهم می کند تا مسافران بتوانند سفر را از طریق دستگاه های تلفن همراه هماهنگ کنند.
  • کارت‌های هوشمند غیرتماسی چند منظوره به شهروندان این امکان را می‌دهند تا هزینه‌های خدماتی مانند حمل و نقل، بهداشت، آموزش، غذا، مسکن، کتابخانه و امکانات تفریحی را با یک کارت پرداخت کنند.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا