خواندنی های سفردانستنی های سفر

عجیب ترین پل های جهان – شگفتی های معماری در پل های دنیا!

بدون اینکه حتی به آن فکر کنید، احتمالاً از روی پل ها عبور می کنید، که برخی از آنها ممکن است منحصر به فرد ترین پل های جهان باشند. انسان همواره در تلاش بوده تا برای آینده ای بهتر از اقیانوس ها، کوه ها ، بیابان ها و حتی فضا عبور کند.

در این مقاله به بررسی درباره ی خاص ترین، زیباترین و عجیب ترین پل های جهان می‌پردازیم. بعضی از این پل‌ها طراحی عجیب و غریبی دارند و برخی دیگر دارای زیبایی های خاصی هستند در بین پل هایی که در این متن ذکر شده است، پل‌هایی با ویژگی‌های فوق‌العاده جالب وجود دارند که می‌توانند به شما تجربه‌ی بی‌نظیری از پل ها را ارائه کند.

در دنیا پل های بسیار زیبا و عجیبی وجود دارند که در ذهن بازدیدکنندگان نقش جاودانه ای ایفا می‌کنند. برخی از زیباترین و عجیب ترین پل های جهان عبارتند از:

پل موسی هلند - Moses Bridge (زیباترین و عجیب ترین پل های جهان)

1. پل موسی هلند – Moses Bridge

پل موسی (Moses Bridge) یک پل عابر پیاده بر فراز رودخانه هلند است که در سال ۲۰۱۱ ساخته شد. این پل در دامنه قلعه Fort de Roovere در شهرک Halsteren واقع شده است و یک تجربه‌ی خاص برای رفتن در سطح زیر آب طراحی شده است.

طراحی این پل، بر خلاف پل‌های معمولی به صورت یک تونل آبگرد شکل صورت گرفته است. این تونل با استفاده از سازه‌های فلزی و پوشش چوبی ساخته شده و به صورت فضای باز و بدون درب در دو طرف رودخانه به سایر بخش‌های قلعه متصل شده است.

برای عبور از این پل، باید از یک راه پله‌دار و مرتفع وارد تونل شده و سپس با کف چوبی تونل راه خود را ادامه دهید. این تجربه برای بازدیدکنندگان فضایی خاص را به ارمغان می‌آورد و موجب تعامل بیشتر آن‌ها با محیط پیرامون می‌شود.

پل چانگشا چین - Lucky Knot Bridge, Changsha, China ( عجیب ترین پل های جهان)

2. پل چانگشا چین – Lucky Knot Bridge, Changsha, China

این پل عابرپیاده، یکی از جاذبه های گردشگری مهم شهر چانگشا در کشور چین است و به دلیل طراحی منحصر به فرد خود، توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده است. این پل نوت 606 فوت طول و 78 فوت ارتفاع دارد. این پل با طراحی خلاقانه‌ای که از ترکیب دو گره چینی الهام گرفته شده، مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

پل Lucky Knot در واقع دو پل سقفی را به هم وصل کرده است که به شکل یک گره چینی زیبا است. در طول پل، پله‌هایی برای پیاده‌رویی وجود دارد که از فضای سبز پارک شانگشا عبور می‌کند. همچنین این پل حاوی یک مرکز توریستی و یک مرکز هنری است که برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب است. طراحی این پل برای بهبود ترافیک در شهر صورت گرفته است.

Circular Laguna Garzón Bridge

3. پل اوروگوئه – Circular Laguna Garzón Bridge

پل Circular Laguna Garzón Bridge یک پل به شکل دایره ای است که در کشور اوروگوئه قرار دارد و بر روی لاگونا گارزون (Laguna Garzón) ساخته شده است. این پل برای اتصال شمال و جنوب منطقه Maldonado در اوروگوئه طراحی شده است. طول این پل حدود ۱٫۳ کیلومتر است و با توجه به شکل دایره ای آن، علاوه بر تسهیل تردد خودروها، این پل به عنوان یک جاذبه گردشگری نیز شناخته می شود. این پل در سال ۲۰۱۵ ساخته شده و طراحی آن توسط معمار اوروگوئه‌ای کارلوس آولین (Carlos Ott) صورت گرفته است.

پل Circular Laguna Garzón Bridge به دلیل شکل و شمایل خاص خود، جذابیت زیادی برای گردشگران دارد و محل عالی برای عکس‌های زیباست. همچنین، این پل به عنوان یک نماد معماری و شهرسازی در اوروگوئه محسوب می شود.

پل اشیما اوهاشی ژاپن - Eshima Ohashi, Japan

4. پل اشیما اوهاشی ژاپن – Eshima Ohashi, Japan

پل اشیما اوهاشی یکی از نشانه‌های بارز این منطقه است که بر روی دریاچه Nakaumi قرار دارد و شهرهای ماتسوه در استان شیمانه و ساکایمیناتو در استان توتوری را به هم متصل می کند. پس از اینکه در یک تبلیغ تجاری خودرو به نمایش گذاشته شد، این پل به دلیل شیب تندش، به سرعت شهرت یافت. این پل در بالاترین نقطه خود، در ارتفاع تقریبی 45 متر می‌رسد و بزرگترین پل تیری ژاپن است که از بتن ساخته شده است. همچنین، این پل به عنوان یک مسیر دوچرخه سواری محبوب است. اگر از سمت استان توتوری از پل بالا بروید، همانطور که از مرز استان عبور می کنید و می خواهید پایین بیایید، منظره ای عالی از دریاچه Nakaumi در جلوی چشم هایتان روبرو می‌شوید.

پل اژدها ویتنام - Dragon Bridge, Vietnam

5. پل اژدها ویتنام – Dragon Bridge, Vietnam

پل Danang Dragon Bridge یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر دانانگ در ویتنام است. این پل که در سال ۲۰۱۳ ساخته شده، با طول حدود ۶۰۰ متر و عرض ۴۱ متر، به عنوان یکی از پل‌های بزرگ شهر دانانگ شناخته می‌شود. بازسازی و تغییرات بسیاری در طراحی قدیمی این پل صورت گرفته و به همین دلیل، در حال حاضر با پایه‌های فولادی و برج‌های بلند دارای طراحی مدرنی است. همانطور که از نامش پیداست، پل اژدها با معماری الهام گرفته از سلسله Ly تصویر اژدهایی را نشان می دهد که به سمت دریا پرواز می کند. این طرح مبتکرانه بازتابی از آداب و رسوم و باورهای ویتنامی است و همچنین رشد و توسعه دانانگ را برجسته می کند. این پل به دلیل طراحی منحصر به فرد خود به تصویری نمادین از شهر تبدیل شده است که بازدیدکنندگان در هنگام حضور در دانانگ نباید آن را از دست بدهند.

به علاوه، در شب‌ها نورپردازی روی این پل انجام می‌شود که باعث شده است پل اژدها به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب در شهر دانانگ شناخته شود

پل مور استرالیا - Island in the Mur, Austria

6. پل مور استرالیا – Island in the Mur, Austria

جزیره مور در واقع یک ساختمان شناور می‌باشد که در وسط رودخانه مور واقع شده است. این ساختمان در سال 2003 توسط هنرمند نیویورکی ویتو آکونچی طراحی شده است. ساختمان به شکل یک پوسته دریایی غول پیکر با طول 47 متر ساخته شده است  و دو پل عابر پیاده آن را به هر دو ساحل مور متصل می کند. مرکز سکو یک آمفی تئاتر را تشکیل می دهد. در زیر گنبد گرد پیچ ​​خورده یک کافه و یک زمین بازی وجود دارد.

آکو گنبد به عنوان یک کافه/رستوران عمل می کند: سایبان ورودی به سمت پایین می پیچد. در اطراف میزهای مثلثی منحنی گنبدی برای گروه‌های مختلف افراد به هم وصل شده‌اند – لبه لاستیکی تراس در بالای تراس به سمت پایین می‌پیچد تا چندین بار پیشخوان بسازد (هر جا نوشیدنی‌تان را زمین بگذارید، با پیشخوان روبرو می‌شود. )

پل یانگل چین - Tianjin Eye / Yongle Bridge

7. پل یانگل چین – Tianjin Eye / Yongle Bridge, China

چین یک جاذبه شگفت‌انگیز و مشهور به نام “Tianjin Eye” یا “چشم تیانجین” دارد که علیرغم رقابت با بزرگترین چرخ فلک جهان به نام “فریس” به لحاظ منحصربه‌فرد بودنش که بر فراز رودخانه‌های معلق است، به عنوان یک نماد برای شهر تیانجین شناخته می‌شود. این چرخ فلک در سال ۲۰۰۸ ساخته شده. حداکثر ظرفیت آن حدود ۸۰۰ سوار در ساعت میباشدکه تقریباً ۵۰ محفظه مسافر دارد که هر کدام می‌توانند حداکثر ۸ نفر را در خود جای دهند. این چرخ فلک به کمک پایه‌های سه شاخه‌ای که به پل یونگل در زیر آن وصل شده است، پشتیبانی می‌شود و در طول روز رنگ سفید دارد. اما در شب، با نمایشگر نئونی رنگارنگ می‌شود که در سرتاسر شهر قابل مشاهده است و با انعکاس چرخ در رودخانه، منظره بسیار عالی و چشمگیر می شود.

پل ژانگجیاجی چین - Bridge ZHANGJIAJIE, China

8. پل ژانگجیاجی چین – Bridge ZHANGJIAJIE, China

پل شیشه‌ای ژانگجیاجی گرند کانیون، که در نزدیکی شهر ژانگجیاجی در استان هونان چین قرار دارد، با طول ۳۸۵ متر، عرض ۶ متر و ارتفاع ۳۰۰ متر از کف دره زیرین، بلندترین و طولانی ترین پل شیشه‌ای عابر پیاده جهان است.  این پل بیش از ۸۰۰ بازدیدکننده را در خود جای می‌دهد و به صورت تفریحی از آن استفاده می‌شود.

ساخت و ساز آن نیز در سال ۲۰۱۶ به پایان رسید و در اکتبر همان سال افتتاح رسمی شد. ژانگجیاجیین صحنه برای فعالیت های ورزشی مانند بانجی جامپینگ و طناب زدن و رویدادهای فرهنگی مانند رقص، موسیقی و نمایش مد است.

پل چرخ فالکرک اسکاتلند -  Falkirk Wheel, Scotlan

9. پل چرخ فالکرک اسکاتلند –  Falkirk Wheel, Scotland

پل فالکرک ویل یک سازه شگفت انگیز در اسکاتلند است که برای عبور کشتی ها طراحی شده است. این پل در سال ۲۰۰۲ افتتاح شد. پل فالکرک ویل به عنوان اولین و تنها آسانسور قایق در جهان شناخته می‌شود. این سازه با دارا بودن ۲ قفل و دو تونل به طول ۱۶۸ متر، می‌تواند تا ۱۸۰ درجه بچرخد و قایق‌ها را از طریق تونل‌ها به بالای کانال بالا ببرد.

پل فالکرک ویل یک شاهکار مهندسی مدرن است این سازه به عنوان نمادی از پیشرفت تکنولوژی و مهندسی معماری در جهان شناخته شده است و به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب برای بازدید کنندگان به شمار می‌آید.

پل هلیکس، سنگاپور - Helix Bridge, Singapore

10. پل هلیکس، سنگاپور – Helix Bridge, Singapore

پل هلیکس یک پل فولادی است که در سنگاپور دریایی واقع شده است. این پل از جزیرهٔ مرکزی سنگاپور به جزیرهٔ پاسیر راه‌اندازی شده و طول آن حدود ۱٫۷۵ کیلومتر است. این پل یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی سنگاپور است و با بالابر‌های بلندش، منظره‌ای زیبا را به نمایش می‌گذارد. همچنین، پل هلیکس به عنوان یکی از بلندترین پل‌های کابلی در جهان شناخته می‌شود.این پل بصورت سرپوشیده طراحی شده است. از بیرون مانند یک ساختار مارپیچی DNA به نظر می رسد. در شب، وقتی چراغ‌های LED روشن می‌شوند، پل فوق‌العاده زیبا به نظر می‌رسد.

پل هلیکس دو منطقه بزرگ مرکز مارینا و خلیج مارینا را به هم متصل می کند. در سال 2010، چند هفته پس از افتتاحیه، پل هلیکس جایزه “بهترین ساختمان حمل و نقل جهان” را در طی جوایز جشنواره جهانی معماری دریافت کرد. اندازه پل بسیار چشمگیر است. طول آن 280 متر است. برای گردشگران و ساکنان شهر، چهار سکوی تماشای بر روی پل تعبیه شده است که چشم انداز باشکوهی را به روی زیباترین مناطق سنگاپور باز می کند.

این پل منحصر به فرد حاصل همکاری بهترین معماران جهان است که در شرکت های معماری Architects 61، Arup و Cox Group کار می کنند. نویسندگان پل می گویند که فرم آنها تصادفی انتخاب نشده است. پل مارپیچ نماد صلح و زندگی است. ساخت پل غیرمعمول حتی مورد تایید متخصصان فنگ شویی قرار گرفت که نظر آنها در زمینه های معماری و ساخت و ساز سنگاپور بسیار مهم است.

پل مهتاب رنگین کمان بانپو -  Banpo Bridge Rainbow Fountain, South Korea

11. ‏ پل مهتاب رنگین کمان بانپو –  Banpo Bridge Rainbow Fountain, South Korea

این پل زیبا در شهر سئول واقع شده و از رودخانه هان عبور می‌کند. بنا به گفته، این پل در سال 1982 ساخته شده است، اما پس از شروع یک پروژه احیای منطقه در سال 2007، این پل نیز از اصلاحاتی انجام شد. در سال 2009، اصلاحات انجام شده و پل با نصب فواره‌های جدید تزئین شد. هر روز، ۱۹۰ تن آب از ۳۸۰ نازل پل به هر دو سمت پرتاب می‌شود و این فواره‌های پویا در شب با کمک ۱۰۰۰۰ چراغ LED به رنگین کمانی زیبا تبدیل می‌شوند. این فواره‌ها تحت کنترل صدا و موسیقی قرار دارند و نمایش‌هایی زیبا و همیشه در حال تغییر را ایجاد می‌کنند. در سال ۲۰۰۸، این پل با داشتن طولانی‌ترین فواره‌های پل، وارد کتاب رکوردهای جهانی گینس شد.

پل مواج هندرسون سنگاپور  - Henderson Waves Bridge, Singapore

12. پل مواج هندرسون سنگاپور  – Henderson Waves Bridge, Singapore

چندین پل عجیب در سنگاپور یافت می شود. یکی از آنها نام نمادین “Wave Herderson” دارد و بخشی از جاده هندرسون است. این پل عابر پیاده که 274 متر طول دارد،  این پل دو پارک فوق العاده زیبا Telok Blanga و پارک کوه فابر را به هم متصل می کند و به لطف طراحی اصلی خود، نمونه ای عالی از چشم انداز اطراف است.

مهمترین عنصر تزئینی، سازه فلزی مواج است که هفت طاقچه دنج روی پل را تشکیل می دهد. مناطق تفریحی عالی مجهز به نیمکت و میزهای کوچک دارد. در داخل این پل، طرح تزئینی طرح چوب زیبایی دارد و از بیرون با سیستم نورپردازی چشمگیر تزیین شده است. از زمان افتتاح، پل بلافاصله در بین زوج ها محبوب شد. تازه عروس ها به این مکان آمدند تا عکس های زیبای آلبوم عروسی رو تکمیل کنند.
این پل در سال 2008 افتتاح شد و پروژه مشترک شرکت معماری لندن IJP و دفتر RSP Architects Planners سنگاپور و همچنین مهندسان شرکت Ingenieros PTE Ltd بود. لازم به ذکر است که “ویو هردرسون” مرتفع ترین پل سنگاپور است. ارتفاع تکیه گاه های بتن آرمه آنها 36 متر است. بازدیدکنندگان از پل توجه داشته باشند که ورود با موتور اسکوتر، دوچرخه و حتی اسکوتر بر روی پل ممنوع است.
پل گیتس هد میلنیوم انگلس - Gateshead Millennium Bridge, England

13. پل گیتس هد میلنیوم انگلیس – Gateshead Millennium Bridge, England

پل میلنیوم گیتس هد در شهر نیوکاسل در انگلستان قرار دارد و در سال ۲۰۰۲ توسط ملکه انگلستان افتتاح شد. این پل، به عنوان یکی از معدود پل‌های جهان که برای گذر کشتی‌ها از روی آن کج می‌شود، منحصربه‌فرد است. وقتی پل به یک سمت کج می‌شود، به یک پل عابر پیاده معمولی تبدیل می‌شود که افراد می توانند به راحتی از روی آن عبور کنند. اما وقتی به سمت دیگر کج می‌شود، قایق‌ها و کشتی‌ها امکان عبور از زیر پل را پیدا می‌کنند.

این پل از طراحی جالب و جذابی برخوردار است که برای آن جوایز معماری بسیاری دریافت کرده است. این پل به خاطر ظاهری شبیه به چشمی که هر بار کج می‌شود چشمک می‌زند، به لقب “پل چشمک” شهرت دارد.

پل اکتاویو فرایاس دی الیویرا برزیل - Octavio Frias de Oliveira Bridge, Brazil

14. پل اکتاویو فرایاس دی الیویرا برزیل – Octavio Frias de Oliveira Bridge, Brazil

این پل زیبا در شهر سائوپائولو در کشور برزیل واقع شده و در سال ۲۰۰۸ افتتاح شد. ساخت این پل حدود ۵ سال زمان برده و با مشارکت حدود ۴۵۰ کارگر انجام شده است. یکی از مزیت‌های منحصربه‌فرد این پل، ساختار X شکل آن در مرکز آن است. پل دارای دو سطح ترافیک است که هنگام عبور از ستون مرکزی، از بین یکدیگر عبور می‌کنند و با چراغ‌های LED تزئین شده‌اند که منظره‌ای شگفت‌انگیز را ایجاد می‌کنند. در مناسبت‌های خاص مانند کریسمس نیز می‌توان این پل را به گونه‌ای تزئین کرد که شبیه به یک درخت کریسمس باشد.

پل بینهایت دانمارک - Infinite Bridge, Denmark

15. پل بینهایت دانمارک – Infinite Bridge, Denmark

پل بی نهایت یا Infinite Bridge در شهر آرهوس (Aarhus) دانمارک قرار دارد و توسط دفتر معماری Gjøde & Povlsgaard Arkitekter برای جشنواره “مجسمه‌سازی در کنار دریا” طراحی شده است. این پل، به شکل یک دایره با قطر حدود ۲۰۰ پا، در ساحل قرار گرفته و قسمت اعظم آن بر روی آب خلیج قرار دارد. این پل با استفاده از ۶۰ تیره چوبی، که به صورت یک حلقه پیوسته به هم متصل شده‌اند، ساخته شده است و به صورت الگوی مارپیچی به نظر می‌رسد. با قدم زدن روی این پل، از مناظر دریا و آسمان لذت ببرید. پل بی‌نهایت علاوه بر جاذبه گردشگری، نماد تعهد آرهوس به هنر است و به عنوان یکی از طرح‌های خلاقانه ترین معماری نمایشگاهی شناخته می‌شود.

در این مقاله، 15 تا از عجیب ترین پل های جهان را به شما معرفی کردیم. همچنین اگر به این مطلب علاقه مند بودید پیشنهاد می‌کنیم با کلیک روی عبارت لینک شده مطلب بزرگترین پل های جهان ، ترسناک ترین پل های جهان را نیز مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا